Kirkedøren er lukket - men det bliver påske alligevel

Kirkedøren er lukket – det bliver påske alligevel
Det bliver helt sikkert en påske, vi aldrig kommer til at glemme. Ingen påskefrokoster, ingen familiekomsammen, ingen rejseaktivitet osv., og nok ringer kirkeklokkerne som de plejer, men ikke for at kalde os til gudstjeneste. Det er aldrig før sket, at kirkerne er lukket i påsken. Det er uvant og trist og sorgfuldt. Men bøn og tro og påskefejring er ikke afhængig af kirkerummet.
Måske er det særlig vigtigt at huske på i denne tid. Derfor kommer der her et par konkrete forslag til, hvad man kan gøre i påskedagene, så vi stadig kan mærke påskens dybde og glæde.

Det er ”offline idéer”, der kan udføres et skønt sted i naturen, på terrassen eller hvor du/I har mulighed for det. Har man lyst og mulighed for det, kan man evt. gå online og dele de små stunder med hinanden.

 
Skærtorsdag

• Tag lidt brød og saft/vin. Mens du spiser brødet og drikker saften, så tænk på Jesu ord Skærtorsdag til disciplene: At Gud har oprettet et nyt fællesskab med os og intet kan skille os fra hans kærlighed.
• Tænd et stearinlys, når mørket falder på, tænk på en du holder af, eller det der nu kommer til dig, bed din egen bøn og/eller Fadervor eller syng en salme.
• Forslag til dagens salme: Herren god, som uden grænser, 179 i Salmebogen
 
Langfredag
• Find en sten, der symboliserer noget svært eller tungt i dit liv. Bær stenen med dig det næste stykke eller sid med den, hvis du er derhjemme. Bed Fadervor inden stenen kastes i vandet/ind i skoven/graves ned eller på anden måde gemmes væk, og læg på den måde det svære over til Gud.
• Find to grene og lav et kors. Læg det i skovbunden eller på græsplænen og kig lidt på det. Tænk på Jesus, der døde på korset for vores skyld.
• Forslag til dagens salme: Hil dig, frelser og forsoner, 192 i Salmebogen
 
Påskedag
• Prøv at tænke på 3 ting, du er taknemmelig for.
• Find en lille ny spire i skovbunden eller i græsset. Tænk på, at frø forgår, men bliver til nyt liv. For livet er stærkere end døden kærligheden større end meningsløsheden
• Prøv at puste æg, dekorér dem med motiver og/eller bønner. Hæng dem på et træ på kirkegården, i haven eller på en plante i stuen
• Læs påskeevangeliet i Det Nye Testamente – alle 4 evangelister beretter om opstandelsen
• Forslag til dagens salme: Påskeblomst! Hvad vil du her?, 236 i Salmebogen

Vor Herre Jesu Kristi nåde
og Guds kærlighed
og Helligåndens fællesskab
være med jer alle!

Rigtig glædelig påske!

Helle Hansen, kirke- og kulturmedarbejder ved Silkeborg Kirke
Laila E. Henriksen, sognepræst i Gødvad